Články - Pojištění vozidel

Zpět

Srážka se zvěří je 4 nejčastější příčinou dopravní nehody! Podzim a Jaro jsou nerizikovější měsíce!

6.4.2019 (01:30)

 

Divoká zvěř je postrachem mnoha řidičů. Nejen, že dokáže i obyčejný sražený zajíc na Vašem vozidle způsobit škodu v řádu desítek tisíc korun, ale srážka se zvířetem může mít také velmi tragické následky. Ať již jde o nehodu způsobenou tím, že se zvířeti snažíte vyhnout nebo proto, že srnka či divočák dokáží vozidlo téměř zdemolovat. Podívali jsme se za Vás na to, kolik nehod v Česku je právě zapříčiněno srážkou se zvěří i na to, kde a kdy byste si měli dávat především pozor nebo na to, jak je vhodné se zachovat v situaci, kdy Vám do cesty vběhne zvěř!

 

 

 

Každá sedmá dopravní nehoda v Česku je způsobena střetem se zvěří! Na Vysočině dokonce každá čtvrtá!

 

V roce 2016 bylo v celé České republice celkem evidováno 98.864 dopravních nehod, z toho bylo 10.917 způsobeno střetem se zvěří, tedy 11% všech nehod. Pokud do celostátního průměru nebudeme počítat hlavní město, pak se jedná o 14,1% všech nehod způsobených srážkou se zvěří. Z toho plyne, že mimo Prahu je v České Republice každá 7. dopravní nehoda zapříčiněná srážkou se zvěří či domácím zvířetem  Jednou z hlavních nevýhod takové dopravní nehody je, že na rozdíl od střetu s jiným vozidlem, takovou škodu nekryje Vaše povinné ručení. Průměrná hmotná škoda přitom při srážce se zvěří v roce 2016 činila 35.000 tisíc korun na jednu nehodu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 V Libereckém kraji je sražen minimálně každý 34 kus zvěře. V Jižních Čechách připadá jen 1 srážka 1583 kusů zvěře!

 

Velmi zajímavá statistika nám vznikne, když se podíváme na počty srážek se zvěří versus počet divoké zvěře v jednotlivých krajích. Ve všech krajích se průměrně pohybujeme na čísle kolem 53 kusů divoké zvěře na jeden sražený kus. V Jižních Čechách je však toto číslo dlouhodobě výrazně vyšší a to dokonce, respektive říká, že připadá 1 srážka na 1583 kusů zvěře v roce 2016 a dokonce 2177 kusů v roce 2015! Svědčí to o tom, že nižší počet srážek se zvěří není dán počtem zvěře v kraji, ale především externími vlivy jako je například zabezpečení cest před vniknutím zvěře do vozovky, a podobně.

 

Srážka hrozí nejvíce večer a při svítání. Nejvíce kritickými měsíci jsou Říjen a Duben.

 

 

Střet se zvěří nejčastěji hrozí od večerních hodin do svítání. Nejvíce kritická je pak doba těsně po půlnoci. Nejen, že je v této době zvěř více aktivní, ale také je těžší zvěř zahlédnout včas a tím zabránit nehodě. Zajímavostí je také to, že v nočních hodinách dochází k oslnění zvěře, která na takové oslnění reaguji tím, že „ztuhne“. Pokud v noci na silnici překvapíte srnu či divočáka, je větší pravděpodobnost, že zůstane nehybně stát na silnici.

 

V takových případech odborníci doporučují ztlumit světla, díky čemuž zvíře ze silnice odběhne. Ztlumení světel není však vždy možné, pokud nás zvíře překvapí, jednoduše tento manévr v rychlosti nestihneme. Můžeme však tímto způsobem zabránit srážce, jedeme-li na rovném úseku a zvíře vidíme dostatečně dopředu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak již bylo řečeno, na podzim a na jaře dochází ke skokovému nárůstu srážek se zvěří. Na podzim dochází k migraci zvěře, protože jejich dosavadní úkryty v polích po žních zmizeli a zvěř se přesouvá na jiná místa, případně migruje kvůli páření. Jedná se především o období od poloviny září do listopadu. V zimních měsících můžeme zase očekávat především vysokou zvěř, jak se „pase“ na posolené silnici. Posypovou sůl totiž zvěř s oblibou olizuje ze silnice. Na jaře se skokově zvyšuje množství srážek se zvěří z důvodu změny času. V tomto případě jde především o období od dubna do června.

 

 

Jestliže nestihnete vozidlo zastavit, je lepší zvíře srazit než se mu pokusit vyhnout

 

 „Pokud je střetnutí se zvířetem nevyhnutelné, je doporučováno intenzivně brzdit a snažit se udržet vozidlo v přímém směru. Podle testů, které provedl německý autoklub ADAC, je totiž mnohem bezpečnější přímý střet se zvířetem než snaha o vyhnutí se. Moderní vozy jsou konstruovány především na možnost čelního střetu a při snaze o vyhnutí se může dojít ke smyku a poté k nekontrolovanému nárazu například do stromu, nebo dalších překážek na silnici z bočního směru apod., což může mít mnohem horší následky než přímý střet se zvířetem.

 

Podle již zmíněných testů ADAC, kde vozidlo naráželo do figuríny odpovídající stavbou i hmotností skutečnému zvířeti, intenzivní brzdění sníží rychlost a přímý náraz sice pravděpodobně automobil značně poškodí, ale díky konstrukci vozu je posádka dostatečně ochráněna.“ Uvádí server BESIP.cz

 

 

 

Tip na cestu!

Odborníci radí, že pokud Vám uprostřed cesty zůstane stát divoká zvěř, ztlumte světla pokud je to možné. Zvěř je osvícením oslněna a svým způsobem paralizována. Ztlumením světel je větší pravděpodobnost, že odskočí. Pokud zvíře zůstává nehnutě stát, může pak být lepší jej čelně srazit, než se mu pokusit vyhnout a riskovat smyk či sjetí ze silnice.

 

Sjednat autopojištění online

Sociální sítě:

© 2018 Pojištění-Přehledně.cz